COMUNICAT PREMSA Ipcena, SEO/BirdLife Catalunya, Fapas i Federació Ecologistes de Catalunya - Informe preliminar necròpsia mort Os Cachou

Les entitats Ipcena-EdC / Ipcena - Fauna, SEO/BirdLife Catalunya, Fapas i la Federació Ecologistes de Catalunya, després de conèixer mitjançant el Conselh Generau de l'Aran, i algun mitjà de comunicació, les dades sobre les possibles causes de la mort de l'os Cachou, a partir d'un informe preliminar de la necròpsia, de l'os Cachou aportat pel servei d'ecopatologia de fauna salvatge de la UAB.

▪El citat informe manifesta que en un primer moment i de forma preliminar consideren, que l'os Cachou a pogut morir per dos causes fonamentals, la baralla amb un altre os, i la caiguda en un desnivell d'uns 40 metres, malgrat aquestes opinions que només són preliminars, els responsables de la necròpsia, manifesten que: (SIC) Que es realitzaran altres proves per descartar altres possibles causes de la seva mort, i que les proves tardaran vàries setmanes, fins a tenir l'informe complet.

▪Les entitats i federació que emeten aquest comunicat de premsa considerem i manifestem: Que consultats a experts sobre l'estudi i la conservació dels ossos, resulta inverosímil aquest informe preliminar en els següents aspectes.

1 No és creïble ni té cap fonament tècnic, en afirmar que l'os Cachou, s'hagi pogut esbarrellat amb un altre os, fonamentalment perquè, en qualsevol enfrontament les principals agressions és dirigeixen cap al cap, que amb les grans urpes i també mossegades, produeixin greus ferides en el rostre, orelles i musell, que no és el cas del bon estat del rostre en què es va ser trobat pels agents rurals.

2 Tampoc és creïble que la versió que exposen en l'informe preliminar, a l'hora de justificar la mort de Cochau, d'haver caigut per un fort desnivell de 40 metres. Si fos cert una caiguda en un tram de 40 metres, amb fort desnivell, en aquesta circumstància amb un os que el seu pes que pot ser de més de 200 quilos, els cops soferts per la inèrcia del pes, li hagués produït segur, fractures a les extremitats, rascades a la caixa de l'emissor GPS del collar entre altres, el mateix os després de caure en les condicions descrites, posteriorment va pujar un pendent de difícil accés fins a morir, aquesta casualitat tampoc es va produir per les proves presentades i el bon estat del cos de l'os.

3 La tècnica dissuasòria d'aplicar fungicida als cossos dels animals morts per l'os, dada recollida d'informacions del mateix Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, resulta del tot improcedent i temerari, ja que no està inclosa en el protocol, del ministeri del 2019, i per tant suposa una mesura irresponsable, no només pel mateix os, sinó per a la resta de fauna que consumeix carronya i que amb dosis menors li pot provocar la mort, espècies com el trencalòs, l'àliga daurada, entre molts altres.

4 Una de les imatges aportades pels agents ambientals dera val d'Aran i dels Agents Rurals de la Generalitat, en el moment de trobar el cadàver, es la del rostre de l'os amb el típic somriure sardònic, típic en els mamífers morts per enverinament, incloíem la foto dels agents.

▪Per tot l'exposat les entitats que traslladen aquest comunicat de premsa, demanem:

▪Que davant de la informació tramesa des del Consell Generau dera val d’Aran, referit a l’informe preliminar de la mort de l’os Cachou, es faci escrupolosament la necròpsia completa de tots els òrgans de l’os.

No donar informacions infundades i mancades de conclusions concloents.

▪Instar a fer un segon anàlisis de les restes de la necròpsia al centre de referència CAD de Màlaga, especialitzat en aquests tipus de necròpsia, que al ser de la xarxa pública ho faria sense costos.

▪Ens reservem el dret de presentar una denúncia penal per tal d'esclarir els lamentables fets, especialment pel procediment que considerem és del tot presumptament irregular.

▪Demanem se'ns faci arribar l'informe dels resultats de les necròpsies completes.